Jaarverslag 2019

Zuid-Afrika

Project Catch
Als vast project steunen wij de crisisopvang Ekhaya Lihle, een huis waar meisjes in nood tijdelijk of permanent worden opgevangen.
We hebben afgelopen jaar extra geld overgemaakt in verband met gestegen kosten in Zuid-Afrika.
Ook zijn er 5 pakketten kinderkleding naar Catch gestuurd. De Heemskerkse mevrouw Baltus heeft als grote hobby breien. Zij heeft zich met haar breiwerk voor de kinderen van Catch en die van het township Mzamomhle ingezet. De moeders en de kinderen zijn er dolblij mee want ook daar kan het ’s winters in de hutjes heel koud zijn.
KICOBA heeft ook extra gedoneerd na een verzoek om ondersteuning van 3 meisjes die dringend psychologische hulp nodig hebben.

Sri Lanka

Stichting S2T (Stichting Thuis en Toekomst)

Via deze stichting steunt KICOBA een scholingsproject in Sri Lanka.
We helpen 30 meisjes uit kansarme gezinnen van het platteland met een beurs van 10 Euro per maand per kind. Hiermee kunnen schoolmiddelen en uniformen worden betaald.

KICOBA werd tot hoofddoel in 2019 uitgekozen door de Heemskerkse Kringloopwinkel “De Groene Ezel” die hun donatie graag wilde gebruiken voor de beurzen van de meisjes van S2T.

Op 5 augustus kregen we bezoek van Mark en Inge van S2T die aan de hand van teksten met foto’s uitgebreid over hun stichting vertelden. We hebben er geboeid naar geluisterd.

Tenslotte kwam er ook nog een verzoek om geld voor een waterfilter te doneren. Dit om de slechte drinkwatervoorziening te verbeteren. Dit verzoek heeft KICOBA gehonoreerd.

Metta Daycare

Dit is een dagopvang waar lichamelijk en mentaal zwakke kinderen worden begeleid. Er wordt gekeken naar de mogelijkheden van ieder kind.  Onder andere tuinieren, koken, schoonmaken en spraakontwikkeling door een logopediste  krijgen aandacht. Ook dansen en muziek dragen bij aan veel plezier en saamhorigheid. Iedere maand komen de ouders samen en krijgen dan voorlichting en begeleiding voor hun gehandicapte kind waar in Sri Lanka in de maatschappij vaak weinig begrip voor is.
KICOBA betaalt in dit project 3 leerkrachten.

Oeganda

Chica
Voor dit project leveren wij een bijdrage voor de bouw van een basisschool.
Net als vorig jaar hebben we ook in 2019 geld beschikbaar gesteld voor de meisjes van de Lwala Girls Primary School. Hiervan worden leermiddelen en uitwasbaar maandverband aangeschaft.

Nepal

Opvanghuis voor straatkinderen in Kathmandu
We hebben besloten om deze prima draaiende organisatie dit jaar ook van een donatie te voorzien, vooral voor medische hulp. Dit hebben we in het verleden al eerder gedaan.

En wat ook nog vermeld moet worden:

-We zijn bijzonder trots op onze geheel vernieuwde website die nu echt weer jaren mee kan. De inhoud is grondig bekeken en waar nodig aangepast. Ook de foto’s zijn geactualiseerd. Nicky Duin van Nikitis Ontwerpbureau heeft de site van een fraai jasje voorzien.

-Els Beemsterboer, yogalerares, heeft ook afgelopen jaar weer haar steentje aan KICOBA bijgedragen. Zij verzorgde enkele gratis yogalessen in de duinen en op het strand. De vrijwillige bijdrage van de deelnemers heeft weer een mooi bedrag voor onze stichting opgeleverd.

-Naar aanleiding van het afscheid van onze voorzitter Maria van der Reep per 1 januari 2020 hebben wij dit jaar extern een oproep gedaan voor een nieuwe voorzitter. Aangezien hier geen reactie op is gekomen, is er binnen het bestuur een oplossing gezocht.
Het algemene contactadres is nu info@kicoba.nl.
In de vergadering van 10 december hebben wij Maria bedankt voor de 16 jaar waarin zij zich met hart en ziel voor KICOBA heeft ingezet.

Bedankt!

KICOBA, Kinderen Corrie Baas, dankt iedereen die in 2019 een bijdrage heeft geleverd aan onze stichting.

Dankzij uw hulp hebben we vele kansarme kinderen op het gebied van gezondheidszorg en scholing kunnen helpen.

Namens het bestuur van KICOBA,

Jan van der Hoek